+BigShot מופעל להתנתק?

בצל משבר הקורונה: שוק האג"ח מתחיל להתאושש

בנק ישראל פרסם את ניתוח דו"ח היציבות הפיננסית, ממנו עולה כי ההתערבות במשבר שוק אג"ח החברות נוצרה על רקע המשבר בחודש פברואר. מאז, השוק לא חזר לרמתו המקורית. המספרים בפנים

שתף כתבה

תוכן עניינים

בנק ישראל פרסם את ניתוח דו"ח היציבות הפיננסית למחצית הראשונה של 2020, הכולל בתוכו את ההתפתחויות בשוק אג"ח החברות במהלך המשבר. הפרסום משמעותי על רקע העובדה שמסוף חודש פברואר 2020 סבל שוק אג"ח החברות מירידות מחירים חדות בגלל משבר הקורונה והשלכות התגובה החריפה של המדיניות למשבר. ירידות אלה התבטאו בפתיחה של מרווח התשואה בין אג"ח החברות לאג"ח ממשלתיות דומות. ב-18.3.2020 החלה התאוששות באג"ח החברות, אבל נכון לסוף מאי 2020 הן טרם חזרו לרמתן טרם המשבר. למעשה, בנק ישראל חשף בהודעתו את המניעים ליציאה בתוכנית התערבות בשוק האג"ח. בין עיקרי הדו"ח אפשר למצוא כי בתחילת החודש הנוכחי, חודש יולי, כ-23 אחוז מהחברות, האחראיות לכ-13 אחוז מהערך הנקוב של האג"ח בבורסה בתל אביב, עדיין נסחרו בתשואה דו-ספרתית.

עיקרי הדוח:

1. החל מסוף חודש פברואר 2020 סבל שוק אג"ח החברות מירידות מחירים חדות עקב משבר הקורונה והושפע מתגובת המדיניות למשבר. בשיא המשבר שיקפו מחירי האג"ח הערכה פסימית, שלפיה כרבע מכלל החברות לא יוכלו להחזיר את חובותיהן בהתאם לתנאי האיגרת וייקלעו לכשל.

2. קרנות הנאמנות שהחזיקו ערב המשבר בכשליש משוק אג"ח החברות ספגו במהלך המשבר פדיונות נטו גבוהים, שאילצו אותן למכור אג"ח, וכך להזרים היצע גבוה לשוק, וזה היה בין הגורמים לירידה של מחירי האג"ח.

3. בשבועות הראשונים של המשבר עליית מרווחי התשואות של האג"ח בישראל הייתה חדה יותר מאשר בעולם.

4. ב-18.3.2020 החלה התאוששות במחירי אג"ח החברות, אבל גם לאחר התקופה הנסקרת בתיבה נסחרו אגרות החוב של חברות רבות בתשואה גבוהה שצפויה להקשות על מחזור החוב. נכון ל- 5.7.2020, תשואות האג"ח של כ- 23 אחוז מהחברות האחראיות לכ-13 אחוז מהערך הנקוב של האג"ח בבורסה בתל אביב היו עדיין ברמה דו-ספרתית.

 

בישראל, בניגוד למרבית המדינות המפותחות, אג"ח חברות נסחרות בעיקר במסגרת הבורסה. השוק לאג"ח חברות התפתח רק בתחילת שנות ה-2000, אבל מאז הוא גדל במהירות על רקע הירידה של החוב הממשלתי (ביחס לתוצר), 'רפורמת בכר' והפניית כספי החיסכון הפנסיוני לשוק ההון. כך, בשנים 2004–2019 גדל שוק אג"ח החברות פי שישה. לשם השוואה, האשראי העסקי הבנקאי גדל בתקופה המקבילה פי 1.7 בערך. שוק אג"ח החברות נפגע קשות במשבר 2008. במהלכו עלה המרווח בין תשואת אג"ח החברות לתשואה של אג"ח ממשלתיות עם סוג הצמדה ומח"ם דומים לרמה גבוהה, בין היתר עקב פדיונות מסיביים מקופות הגמל, שהיו שחקניות מרכזיות בשוק זה. בשנת 2009 נרשמה התאוששות בשוק, וצמיחתו נמשכה, על אף מספר ניכר של הסדרי חוב באותה שנה ובשנים שאחריה. בסוף שנת 2019 היו ל-255 חברות 684 סדרות של אג"ח סחירות (כולל אג"ח להמרה, ללא ניירות ערך מסחריים) בערך נקוב כולל של 404 מיליארד שקל ובשווי שוק כולל של 375 מיליארד. 

לזמן מוגבל: קבל בחינם הדרכת וידאו מלאה שחושפת את אסטרטגיית המסחר שאחראית על 80% מכל הרווחים שלנו בשוק ההון

תלמד אסטרטגיות ייחודיות, טיפים וידע פרקטי שיעזור לך להפוך לסוחר נוסטרו מצליח בשוק ההון.

בונוס מיוחד: קבל בנוסף גם מדריך שיראה לך איך אפשר להרוויח בשוק ההון ללא הון עצמי ומבלי לסכן את החסכונות – במתנה (שווי של 179 ש"ח).

השאר פרטים בטופס ותועבר להדרכה מיד ובחינם!

מומלצים עבורך
עוד כתבות
[bsa_pro_ad_space id=1]

התחברות ל+BigShot

נראה שיש טעות בפרטים...

התחברת בהצלחה!



שכחת סיסמה?
שכחת את הסיסמה? מלא את כתובת המייל ונשלח לך לינק לאיפוס הסיסמה


חזרה להתחברות

רוצה להכיר את המניות שהולכות לעלות?
לחץ כאן לקבל עוד פרטים

שרותי פרימיום

מחפש את היתרון בשוק ההון?

הירשם עכשיו לשירותי הפרימיום שלנו וקבל את הניתוחים, הטיפים וסקירות השוק לפני כולם!
דילוג לתוכן