+BigShot מופעל להתנתק?

האוצר מדווח על ירידה בעסקאות נדל"ן? משרד השיכון דווקא מעודד

סקירה של אגף הכלכלנית הראשית מצביע על ירידה של 24 אחוז בהיקף הרכישות, אלא שנתוני משרד השיכון מצביעים על מגמה הפוכה: זינוק חריג במכירות בחודש יוני וירידה שאינה משמעותית. שיעור בסטטיסטיקה

שתף כתבה

ירידה או עליה? תלוי איך מכמתים את זה. דירות בישראל

תוכן עניינים

מסקירה רבעונית של אגף הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, עולה כי נרשמה ירידה משמעותית בהיקף עסקאות הנדל"ן בישראל במהלך הרבעון השני של השנה. הירידה, שמשקפת את אחד מהרבעונים החלשים ב-15 השנים האחרונים, באה לידי ביטוי בעיקר באזור תל אביב – הירידה באזור זה נרשמה בהיקף של 41 אחוז לעומת הרבעון הקודם. "משבר הקורונה אשר פרץ בחודש מרץ האחרון נתן אותותיו ברמת הפעילות בשוק הנדל"ן ברבעון השני של השנה, כאשר סך העסקאות בשוק החופשי עמד על 16.8 אלף דירות, הרמה הנמוכה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2003 שעמד בצל המיתון במשק והאינתיפאדה השניה", נכתב בסקירה.

אלא שבניגוד לנתונים שהוצגו, משרד השיכון מפרסם השבוע תמונה אחרת לגמרי. מאז חודש יוני, מדווחים במשרד, הרוכשים חזרו לשוק הדיור. הנתונים נראים על פניו מעודדים: בחודש יוני נרשם זינוק חריג בהיקף המכירות, שנמשכה עד אוגוסט בהיקפים נמוכים יותר. על פי הסקירה הזאת, במהלך 2020 נמכרו 23,370 דירות החדשות, ירידה של תשעה אחוז בלבד לעומת השנה הקודמת – נתון שאינו מדאיג בהתייחס לעובדה שמדובר בסגר שכולל ישראלים רבים שנותרו מחוץ למעגל העבודה והיקף המובטלים הולך ועולה ומגיע עד כדי מיליון דורשי עבודה. כך למשל, בניגוד לתחילת המשבר בו נרשמה ירידה של 43 אחוז בחודש מרץ, בחודש יוני נרשמה עליה של 31 אחוז ברכישת דירות חדשות, בעוד שבחודשים יולי ואוגוסט נרשמה עליה של 9 ו-25 אחוז, בהתאמה.

הסקירה של משרד האוצר מתייחסת גם לרכישות "דירה ראשונה" (רובם זוגות צעירים) בשוק החופשי. היקף הרכישות ירד ב-24 אחוז בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד – רמת הרכישות הנמוכה ביותר לפחות מאז תחילת העשור האחרון. בקרב הזוגות הנשואים שאחד מבני הזוג הוצא לחל"ת (ובכל זאת רכשו דירה ברבעון השני) נרשמה תלות נמוכה יותר בשכר העובד שהוצא לחל"ת בהשוואה לזוגות הצעירים שרכשו דירה אשתקד והוצאו לחל"ת עם פרוץ המשבר.

ומה עם המשקיעים? הרכישות שלהם ברבעון השני הסתכמו ב-2,300 דירות בלבד, רמת שפל היסטורי ברכישות אלו וירידה של 32 אחוז בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. כשיעור מסך העסקאות, ריכזו המשקיעים כ-12 אחוז בלבד – הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת העשור הקודם. "סביר להניח כי מעבר להשפעת משבר הקורונה, הושפעה רמת השפל ברכישות המשקיעים מההמתנה להורדת מס הרכישה. עם זאת, על רקע המשבר הנוכחי, השפעת הורדת המס צפויה להיות מתונה מאשר ביוני 2015", כתבה גרינברג.

בחזרה לתל אביב. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה החדה בעסקאות בשוק החופשי הקיפה את כל האזורים, כאשר היא בולטת במיוחד באזורי הביקוש במרכז הארץ ובמידה פחותה בפריפריה. כך, באזורי נתניה, תל אביב והמרכז נרשמה ירידה בשיעורים שבין 32-35 אחוז. באזור תל אביב הגיעה רמת העסקאות לרמתה הנמוכה ביותר לפחות מאז תחילת שנות האלפיים. יתרה מזאת, רמת העסקאות באזור תל אביב ברבעון השני השנה היתה נמוכה אף מזו שנרשמה בתקופת האינתיפאדה השניה. לעומת זאת, חשוב לציין כי בשני הרבעונים הקודמים נרשמה עליה במספר העסקאות באזור תל אביב.

עוד נכתב בדוח, כי ברבעון השני נרשם שפל היסטורי ברכישות תושבי החוץ, כאשר אלו הסתכמו בכ-120 דירות בלבד. מדובר בירידה של 60 אחוז בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

לזמן מוגבל: קבל בחינם הדרכת וידאו מלאה שחושפת את אסטרטגיית המסחר שאחראית על 80% מכל הרווחים שלנו בשוק ההון

תלמד אסטרטגיות ייחודיות, טיפים וידע פרקטי שיעזור לך להפוך לסוחר נוסטרו מצליח בשוק ההון.

בונוס מיוחד: קבל בנוסף גם מדריך שיראה לך איך אפשר להרוויח בשוק ההון ללא הון עצמי ומבלי לסכן את החסכונות – במתנה (שווי של 179 ש"ח).

השאר פרטים בטופס ותועבר להדרכה מיד ובחינם!

מומלצים עבורך
עוד כתבות
[bsa_pro_ad_space id=1]

התחברות ל+BigShot

נראה שיש טעות בפרטים...

התחברת בהצלחה!



שכחת סיסמה?
שכחת את הסיסמה? מלא את כתובת המייל ונשלח לך לינק לאיפוס הסיסמה


חזרה להתחברות

רוצה להכיר את המניות שהולכות לעלות?
לחץ כאן לקבל עוד פרטים

שרותי פרימיום

מחפש את היתרון בשוק ההון?

הירשם עכשיו לשירותי הפרימיום שלנו וקבל את הניתוחים, הטיפים וסקירות השוק לפני כולם!
דילוג לתוכן