+BigShot מופעל להתנתק?

call, put ומה שבניהן – על ההתעניינות הגוברת בתחום האופציות

מסחר באופציות נתפס כמהלך מסוכן, אבל הדימוי שונה לעתים מהמציאות. מהן אופציות, האם כדאי למכור או לקנות אותן ומה המשמעות של מימושן במועד הפקיעה? פורטל ביג שוט עושה לכם סדר

שתף כתבה

הבורסה בניו יורק

תוכן עניינים

בשנים האחרונות הולכת וגוברת רמת ההתעניינות של המשקיעים בנושא מסחר באופציות. רבים שומעים על התחום הזה, אבל רוב האנשים לא ממש מבינים בכלל מהו. לאור הביקוש ההולך וגובר, החלטנו לעשות לכם סדר בנוגע למונח הזה וכמובן להתייחס גם לאפיקים השונים הקשורים לתחום האופציות, שקיים כבר מעל 40 שנה.

נתחיל בדימוי. מסחר באופציות נתפס כמסוכן, כזה שרק סוחרים מומחים יכולים להבין אותו. רוב האנשים עימם שוחחנו לקראת הכתבה סברו כי מדובר בתחום שבו "אתה יכול לאבד את כל כספך ברגע, או להכפיל ולשלש אותו באותו זמן". המציאות בפועל רחוקה מכך – אופציות הן כלי שימושי ביותר עבור כל סוחר ומשקיע. 

אז מהן בכלל אופציות? האופציות שייכות לסוג ניירות ערך סחירים הנקראים "נגזרים פיננסים", שכן מחירן נגזר מהערך שבו נכס הבסיס אליו הן קשורות. אופציה היא למעשה חוזה בין שני צדדים: מוכר האופציה (כותב האופציה) וקונה האופציה. כותב האופציה מעניק לקונה האופציה את הזכות לקנות או למכור נכס בסיס  תמורת מחיר קבוע מראש בזמן עתידי ידוע מראש שמכונה "מועד פקיעת האופציה".

כך למשל, אם קונה האופציה מחזיק את הזכות לקנות או למכור, אזי מוכר האופציה מחזיק את ההתחייבות למכור או לקנות מקונה האופציה באם הקונה יבחר לממש את הזכות. אופציה המקנה את הזכות לרכוש את נכס הבסיס נקראת אופציית רכש (call). אופציה המקנה את הזכות למכור את נכס הבסיס נקראת אופציית מכר (Put). 

כמה נקודות חשובות עומדות בבסיסו של המונח הזה: הראשונה, כפי שהבהרנו קודם – אופציות הן נגזר פיננסי ( מחירו נגזר מהנכס עליו הוא נסחר) המעניק את הזכות למכור/לקנות כמות קבועה של נכס הבסיס במחיר ידוע מראש כל עוד האופציה לא פקעה. השניה: אופציות משמשות לגידור ולהפחתת סיכונים בתיק ההשקעות. השלישית: אופציות יכולות לשמש למסחר ספקולטיבי על מדדים ומניות בעלויות מאד נמוכות. והאחרונה: ניתן לבנות אופציות אסטרטגיות, בעלות פוטנציאל רווחיות, לכל מצב שוק שניתן לחשוב עליו.

יתרונות המסחר באופציות מגוונות. סוחרים רבים נמנעו ממסחר באופציות בעקבות הנחה שזהו כלי מסובך מדי להבנה, ואף ייתכן שסחרו באופציות ללא ידע מקדים ונגרם להם נזק. יש להבין את המסחר באופציות לעומק לפני שאנו ניגשים לסחור בהן, בעיקר כדי שנוכל לבחון את הערך האמיתי.

אם נצטרך למנות את היתרונות העיקריים למסחר באופציות, אז אלו הן: יחס עלות-תועלת גבוה; יכולות להיות מסוכנות פחות ממניות או מדדים; בעלות פוטנציאל תשואה גבוה יותר ; מאפשרות לבנות מספר רב של אסטרטגיות למצבי שוק שונים.

בנוסף, שני סוגים עיקריים של אופציות קיימות בשוק: אופציות אמריקאיות ואופציות אירופאיות. אופציות אמריקאיות מקנות למחזיק האופציה את הזכות לממש את האופציה בכל עת שירצה לפני פקיעת תוקף האופציה, בעוד שאופציות אירופאיות מקנות את הזכות לממשן רק ביום פקיעת תוקפה של האופציה. 

מה ההבדלים בניהן? ובכן, שני סוגי האופציות סחירות, אך אופציה אמריקאית, שמכונה סליקה פיזית (Physical Delivery), אומרת כי בעת המימוש, מקבל הקונה את נכס הבסיס עצמו (למשל תעודת סל), ואז ניתן למכור את נכס הבסיס בשוק החופשי.

בעת מימוש אופציה אירופאית, המכונה סליקה כספית (Cash Clearing), ההתחשבנות היא כספית ומתבצעת אוטומטית, מחזיק האופציה יקבל את ההפרש שבין מחיר המימוש למחיר נכס הבסיס. הסליקה מתבצעת באופן אוטומטי ע"י המסלקה הראשית של כל בורסה.

לאור פניות רבות שקיבלנו ושאלות הגולשים, בשבועות הקרובים נרחיב בנוגע לתחום האופציות ונעסוק גם בחוזים עתידיים. תוכלו להמשיך ולהתעדכן גם בעמוד החדשות המיוחד שלנו שעוסק בזירת המסחר בניו יורק.

בלי ניסיון וללא הון עצמי: כך תוכל לסחור על הכסף שלנו!

לרוב האנשים אין הון התחלתי מספיק גדול כדי להתחיל לסחור בשוק ההון. גם אם יש להם את הכסף, רוב האנשים מפחדים להפסיד אותו. לאחרים אין את הזמן להשקיע, או את הניסיון הנדרש. בדיוק בשביל זה, יצאנו עם תוכנית מהפכנית שבה תוכל לקבל תיק על סך $10,000 כח קנייה למסחר בשוק ההון. הרווחת כסף? נתחלק חצי חצי. הפסדת? ניקח את ההפסד עלינו!

לחץ על הכפתור כאן למטה ותבין איך עובדת תכנית הנוסטרו שלנו


לחץ כאן לבדיקת התאמתך לתכנית המיוחדת!

לזמן מוגבל: קבל בחינם הדרכת וידאו מלאה שחושפת את אסטרטגיית המסחר שאחראית על 80% מכל הרווחים שלנו בשוק ההון

תלמד אסטרטגיות ייחודיות, טיפים וידע פרקטי שיעזור לך להפוך לסוחר נוסטרו מצליח בשוק ההון.

בונוס מיוחד: קבל בנוסף גם מדריך שיראה לך איך אפשר להרוויח בשוק ההון ללא הון עצמי ומבלי לסכן את החסכונות – במתנה (שווי של 179 ש"ח).

השאר פרטים בטופס ותועבר להדרכה מיד ובחינם!

מומלצים עבורך
עוד כתבות
[bsa_pro_ad_space id=1]

התחברות ל+BigShot

נראה שיש טעות בפרטים...

התחברת בהצלחה!



שכחת סיסמה?
שכחת את הסיסמה? מלא את כתובת המייל ונשלח לך לינק לאיפוס הסיסמה


חזרה להתחברות

רוצה להכיר את המניות שהולכות לעלות?
לחץ כאן לקבל עוד פרטים

שרותי פרימיום

מחפש את היתרון בשוק ההון?

הירשם עכשיו לשירותי הפרימיום שלנו וקבל את הניתוחים, הטיפים וסקירות השוק לפני כולם!
דילוג לתוכן